Friday, March 30, 2012

SUKAN, PEMENTASAN DAN AKADEMIK

ASSALAMUALAIKUM
*tajuk tu cikgu sangat okkk!*

Hai korang! kihkih. Lama sudah tak bersua rasanya, Niat dihati tu ada hendak mengupdate belog yg tertunda, tetapi..dek kerana masa tiada, habis semuanya tergendala *kemain bahasa kau syed*. Ok, serious! Aku pikir tajuk nak update ni pun hampir setengah jam. Aku pikir ayat introduction ni pulak 1 jam, so..semua sekali aku dah bazirkan Sejam Setengah untuk menaip sebuah warkah usang di blog hitam belegam ni -.-". Actually, I don't have much stories to tell you here, just a little bit of my own life, what I've gone through in my life. Semester ni boleh tahan jugak sibuknya. Dengan sukan lagi, assignment yang bertimbun lagi, kem sana kem sini, society, program itu program ini, nak pulak kehadiran semua DIWAJIBKAN .
So, i could not say NO to escape the event. *sigh. So, first thing yg aku nak habaq mai adalah pasal SUKAN.


SUKAN
What is sports? What  is the usual activity of sports? How do you play the sports? *Ayat assignment sangat aku ni* . Ok, back to the title, SUKAN. Aku rasa agak scary bila dengar this word. HAHA. scary lah sangat.  Bukan scary yg macam takut nampak hantu tu apa, Tapi scary sebab there's too many type of sports and i don't find myself good in sports and, I am not a sportsman. Ya, aku tak bagus dalam bersukan ni. Banyak jugak sukan yang aku tak boleh main. Last main sukan-sukan yg ekstrem adalah di sekolah rendah. Masuk je sekolah menengah, terus tak pernah aktif bersukan disebabkan sekolah menengah aku tak aktif kokorikulum, so..aku malas lah pulak nak carik effort lain untuk bersukan. HAHA. it is not easy to do something that you tak suka. So, bila dah masuk IPG ni, kena aktif pulak bersukan...  i was like T____T

Mula-mula tu macam susah lah nak terima sebab benda tu kita tak biasa kan, susah kot nak adapted dengan situasi tu. so, lama2..bila kita cuba pujuk diri kita untuk move on ke arah yang lebih baik daripada sebelumnya, kita mampu je buat benda tu sebenarnya. cuma kita kena tanya diri kita samada nak atau taknak. tu je punca dia sebenarnya. Bila aku dah motivated diri aku dengan macam2 benda, baru aku sedar yg perubahan tu takkan datang kepada kita kalau kita tak usaha untuk dapatkannya. Naik semester 2 ni, aku semakin rajin berjogging. Dah JARANG sikit lah tidur petang, hari aku pun aku rasa lebih produktif daripada tahun lepas. Sekarang dalam proses cuba untuk fit kan lagi badan. hihi, but..i don't play football because you know that it was tooooo latee to learn. Let me be a "Kaki Bangku" like foreverrr -.-"

Bulan April and the next May ada Sukantara dan juga Kejohanan Olahraga Tahunan (KOT). Boleh tahan banyak acara yang dipertandingkan..and... you know what... i was chosen to be a part of marching team!. Gila kau. Aku dah la dah lama gila tak join perbarisan. Last time when i was in standard 6. Bayangkanlah kemain lama aku tak berkawad! Lepastu, tetiba pulak untuk KOT tu aku kena join kawad. Ok, Kena belajar basic balik semula. Tadi baru selesai training pertama. Banyak buat salah. Banyak kena denda. Yang seronoknya aku rasa macam aku sorang je yg tak pandai. Walaupun yg lain pun ramai je yg tak pandai lagi. hehehe. Takpe, belajar ni bukan terus boleh pandai. Kena lah bersusah susah dulu kan? :)

PEMENTASAN


Pementasan ni adalah part of our assignment sebenarnya. Batch kitorang ditugaskan untuk menjayakan sebuah pementasan yang diadaptasikan daripada drama King Lear oleh William Shakespeare. Susah kot bahasa yang digunakan dalam play ni. Nasib baik lah aku tak jadi actor. Aku cuma jadi multimedia punya committee je. So, tugas aku adalah untuk menyiapkan trailer2 untuk pementasan king lear ni.. Crew kitorang ada ramai jugak. Setakat ni aku tak buat trailer pun, org lain yang buat... aku cuma buat poster je.. kejap-kejapp nak letak gambar. LOL


Ini adalah one of the poster yang aku buat. Ya, Aku tahu tak menarik! whahaha. Sebab apa? this is so last minutes work lahhh. Sebab, tetiba je diorang cakap poster kena siapkan secepat mungkin a day before tomorrow. Aku pun siapkan poster ni tak sampai setengah jam pun. haiihh. kemain cepat konon-konon professional lettew -.-" . Dah dah sudah, So.. kitorang memang tengah busy dengan play ni..

AKADEMIK

 HAHAHA. ok, tetiba macam takleh blah gila pulak pakai gambar ni. Ahhh ghasakk ghasakkk. So, nak story niii. Untuk akademik pulak, kitorang baru selesai Mock Exam. Keseluruhan exam tu aku rasa takda lah susah sangat. Tapi, chances untuk failed tu aku rasa macam ADA kot T.T . Sebab yelaa. dah lama tak mengadap paper. Adalah setahun tak jumpa kertas peperiksaan, Untuk exam grammar (Language Description) Aku rasa ok je kot, Sebab time Miss Kon masuk kelas dia takda pulak cakap something like aku tak lulus ke apa. Ok la tuhh, Apa yg aku takut ni adalah English Studies. English studies ni literature wei.
Poem-poem semua tuu.. Short stories. Ahhhh, gila apa. susah kot. Kalau time sekolah dulu jawab bodoh-bodoh sudah, ni kena guna critical thinking pulak. Lebih mendalam. Erghhh. Entahla macamana result.

Paling seronok jawab adalah Social Studies. Dia soalan macam sejarah. Kena buat essay bagai, tapi.. kadang-kadang dia tanya soalan based on kita punya pandangan and apa yang kita tahu terhadap certain issues tu. So, aku ada keyakinan lahh yang aku boleh buat paper ni. HEHE. Last paper pulak Language Development. LDV ni kira macam kertas exam SPM tu. yg struktur laa. Tapi, kalau kita nak jawab, takboleh nak ambil sebijik-sebijik daripada perenggan tu, kenaa tukar ayat or dalam erti kata lain kena guna ayat sendiri. Tu yang membezakan pelajar foundation dengan SPM rupanya. LOL .

So, untuk kesimpulannya, Semester ni merupakan semester yang sangat busy. Banyak benda yang perlu diselesaikan. Bagi siapa yg tak dapat tangani stress tu pun boleh belajar untuk tangani stress dengan baik, Jangan tak pasal-pasal nak lepaskan stress ko kat orang. Tak elok. Yang tak bersalah pula kena. Macam pffft sangat. Itu sahaja buat kali ini, Assalamualaikum :)

p/s : Mood : Happy lepas siap esaimen!  

2 comments:

AZRI said...

gila aku masuk semangat gila nak baca.. sekali tengok panjang gilaaa. hadoii.. lain kali je lah aku baca. boleh tak? :p

Jemput singgah blog Azri.My

aneff.marhfiz said...

font poster harry potter sangat . kiki #soManYusoef

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...