Saturday, April 23, 2011

SOALAN YANG DIAJUKAN KEPADA AKU KETIKA TEMUDUGA KPLSPM


ASSALAMUALAIKUM

Dah dua hari dah sbenarnya berlalu interview aku tu. hahaha. tapi, x kisah la..aku nak jugak share kat blog aku ni pasal ape yang ditanya oleh lecturer tu... hahaha..actually..ni sambungan kepada entry NI. huhu. tapi, disebabkan da terlampau panjang..aku buat la entry ni pulak . kehh3..Tidur aku pada hari tu terasa kejap gilaa..tiba2 Abg Afiq ni da kejut aku.. tu pun da pkul 7.macam beratt je aku nak bangun. tapi, lepas tgk jam! hohh! lambat da aku ni. SUBUH pun tak smayang lagi. cepat2 aku gagahkan diri untuk pergi ke bilik air..Selesai mandi terus smayang..cepat gak aku mandi. HAHA. cess..

Bila da selesai semayang...aku cepat2 menyembur perfume FANTASIA aku satu badan.. ye laa.. bedak takbawak.. pastu..sabun pun tak... kate menumpang. adat la tu. hahaha. tapi aku berus gigi okay!! hohoo..bila da siap spray perfume satu badann! done! tunggu Abg Afiq ni bsiap japp.. bila da siap.. turun dari tingkat 4 tu..dan terus menuju ke bilik temuduga! time tu da pkul 7.45 kott.. temuduganya pukul 8.. ok la tu.. x lambat pon..lepas da check nama dkat situ.. sign skjap .then, aku tetiba kalutt..sebab ape? aku lupa nak susun sijil2 dan segala maklumat diri malam tadi! haaa. mmg kelam kabut jugak la kann..

Di dalam keserabutan itu..tetiba je lecturer berkata " Okay all, you can enter the room now " ohh! this is sh!t. argghhh...bila da masuk je dalam bilik tu..dia bagitau ape yang kena susun ikut urutan.. like kad pengenalan, sijil beranak, slip peperiksaan, sijil berhenti sekolah, sijil koko..and semuaa tu lah! tapi, u know what? dia bagi masa x smpai 5 minit kot! ok, lagi skali aku gelabah gila.. nak pulak bila dia datang kat aku.. meja aku selerak. hahaha .demm, aku kaver jela....pastu. dia nmpak gmbar aku x bertampal.. errr.pastu aku ckap laa " do i need to paste my picture here? even it is ddnt fix at all?" tapi..aku rasa dia salah dengar...dia ingatkan aku tak tampal sbb aku x de gam. haha. so, dia ckap "ohhh, you ddint have the glue? its okayy" see? since dia da ckap camtu.. aku iya-kan je lahh. huhuhu...

Interview ni ade 3 session :

1) INSAK 
2) GROUP DISCUSSION
3) INDIVIDUAL

Bila semua dah okay..dia terus edarkan kertas soalan INSAK..session 1..more to psychology punya question lahhh...dia nak uji samada kita ni layak ke tak jadi cikgu.. aku pun dengan tidak semena mena telah menggunakan kemahiran kehipokritan yang mmg wujud dalam diri aku sejak azali lagi untuk menjawab 135 soalan tu dalam 30 minit...kalau korang pikir nak jawab betul2 mmg tak ckup kot 30 minit tu. HAHA..Tengah  syok menjawab paper INSAK tu... dalam 10 minit berlalu la..tetiba je datang seorang mamat MRSM ni nak temuduga jugak...Tapi, korang jangan terkejut dgn apa yang aku nak bagitau ni -.-"

Budak tu datang untuk temuduga menjadi seorang BAKAL GURU. tapi, errr...dia datang dengan pakaian macam ni... -.-"

YANG NI BAJU DIA -.-" *lebih kurang laaa*
KASUT dia pulak lebih kurang macamni -.-"
SELUAR dia seluar slack biasa la..casual punya... aku pun macam. terpinga-pinga jugak lahh...tetiba je dia ni..datang untuk interview..tapi...pakai camni gaya.. dengan baju x masuk dalam seluarnya... dengan baju yang tidak menepati sperti yang tertulis di dalam borang nye...dan.. what make it worst is..errrr...he ddint even bring along his important document such as , kad pengenalan...slip SPM, surat beranak, dan segala sijil koko dia la...and, he even printed the WRONG! FORM! sepatutnya dia kena click "CETAK BORANG INI" dekat page KPLSPM tu.. but, dia pergi print page tu je... tanpa tekan cetak...haiihh..aku pelik gila dengan mamat ni...nak kata tak pandai...budak MRSM tu...sah sah la STRAIGHT A. cakap english pun fluent je. hadoiii....dia dah buang masa kitorang..spatutnya kitorang da boleh start da group session...

Lecturer tu finally..suruh dia berurusan dgn pihak pejabat..sebab, temuduga tu memang x leh proceed without all that important document..akhirnya...sesi kedua..sesi group discussion dimulakan.. dah dapat tajuk.. tajuk dia.. aktiviti kokurikulum ape yang anda pernah terlibat di sekolah dan apa yang korang dapat daripada aktiviti yang korang anda join tu...waahhh..tajuk dia aku suka. sbb tak though pon. kalau macam tajuk sports. or politik camtu..mmg aku x leh laa..then, aku tunggu je org start..x de pun yang mulakan discussion . OKAY FINE! biar aku start. HAHA. aku start dengan ayat yang sangat x leh bla da la salam x bagi..tetiba je " I am a president of English Language Society at my school, and.. i have arrange many event for my members such as public speaking and quiz..how about you Haidar? "

Okayy tu ayat yang aku mulakan. HAHA. ok funny gila .. Haidar tu laki.. aku sebenarnya berhenti takat quiz tu je.. tapi, aku tunggu punya tunggu macam semua diam. so, ape lagi! aku attack la sape2.. tetiba aku terattack haidar tu. kah3. aku taktau nape.. (pdahal aku malu nak attack pempwan sbelah aku ni. cun sangat) har har har....ok, kita skip jap..sbb panjang ni..pastu... 10 minit yang terakhir dia suruh kitorang buat conclusion topik yang kitorang bincangkan ni... dan aku rasa macam nak lempang diri aku sdiri di atas ayat yang ntah hape hapee aku buat..iaitu "yeahh, for me..ministry of education put a very good emphasis on the cocuricular activities..it give me many benifit, Actually..before this...im a very shy type of person..But, since I participated in the public speaking last two years..i feel more confident..i also can talk in front of others like this..before this also..i keep saying NO when teachers ask me to join something..but now..i offered myself to join any event at my school.. and, until now.. here i am.." HAHAHA. ade rasa nak lempang tak? XD..ohh. lecturer tu angguk2 tanda bersetuju dgn aku. ecehhhh...

Lepas ni individual punya test plak! ohhh, part ni aku x brape okay rasanya..hadoi..bila da sampai turn aku...dia check segala dokumen aku... then dia pun mula "ehh, you from Pahang right?? u come from Pahang only for this interview??" Aku pun jawab lahhh "Yeah, im from Pahang.. but, i just come here yesterday..and i sleep at my friend house.. he studying here.." "Ohh..staying with your senior??" "Yup..at least i not rushing from Temerloh to here" "without parents? wahh! very good ouh you...*sambil angguk2*"


Then, lepas da tanye mcm2 pasal aku...dia mulakan soalan dia.. "Tell me the current issues about education that you know" pastu..aku macam terpinga2 la...aku ingat current issue je.. tapi ABOUT EDUCATION! mana la aku tau. ngengg tol aku nih..then aku tibai.. aku cakap "the mistake of grammar in text book primary school" then dia cakap... "can you tell me whats the mistake in the text book?" pastu aku pun macam... ohh im deadd..gila ape..aku baca tajuk je..then aku jujur je.. "I just read the title lah. haha. its a kind of boring reading things like this. errr"..LOL. haha.then dia tanye soalan lain plak "Imagine that u're teacher now..and teaching standard 3 Grammar..tell me what will u do to teach them grammar" okehh. yang ni lagi satu..aku mana la nak bayang bayangkan ni. waaa..so, jawapan aku "if i be a teacher..i will do a quizzes, asking them one by one.." Aku tak abes cakap lagi sbenarnya...dia da tanye dia angguk2 then tanya psal laen plak.

"Give me an example about grammar" ni lagi lahhh.aku da la lemah grammar..so, my answer cuma present tense, past tense, past participle..then boleh pulak dia suh bagi contoh!!! arghh.. aku takut tertukar yg with 's' or no 's' tu..lantak pi lahhh.adoi...and, pastu dia tanye pendapat psal grammar ni la...kononnya kita orang melayu ni cakap x ikut grammar..padahal grammar tu penting kutt... aku pun cakap "yeahh, im agree with you..we as malay..constantly say 'lah lahh lahhh' in speaking.." pastu dia cakap. "yeaa! actually that is wrong..we cannot do that" Pastu dia move on pulak kepada current issues tadi balek...kali ni pasal Nasi lemak yang x leh jual kat skolah.. aku da lame gila x baca paper kot..bila dia tanya je pasal ni.. aku pura2 macam tau la.. aku cakap "ohh. i got heard about this news before" pastu dia tanye laa adakah aku setuju dgn pandangan kerajaan ni dan sebab ape..aku jawab "yeah, im agree with the government..because..nasi lemak contains lots of fats which can make student feel sleepy and if they are sleepy they will lost concentration in class and they will get nothing" 


Pastu suddenly dia tanya abis tu nak ganti ape kalau nasi lemak x leh jual kat skolahh...aku pn macam..waaaa. ape ni. mana lah aku tau.. tapi aku tembak je lahh .. aku jawab camni "ohh..we can ask them to take additional food such as NUTRISI 123..nutrisi 123 is a kind of drink which need us to take 3 cup of drink at 1 time..1st drink is for our health..while 2nd drink is to give us energy..while 3rd one is consists of 7 type of herbal and 7 type of fruits which can make us full for 5 hours.." HAHA. aku pun macam nak tgelak..tetiba teringat Joe Grimjaw punya pasal..terus terkeluar pasal nutrisi.. lantakk lahh! hahaha..then dia angguk2 macam berminat je nak try ..sbb aku ckap aku pun amek menda tu.. kih3..pastu dia ckap "yeahh, now student lack of nutrition..thats why food is very important to them. btw, its about nutrition food" ohh.aku pun setuju je laaa....hahahahah...

Lepas tu dia still nak tanya lagi pasal isu semasa.. aku pun cakap laaa pasal Child Abuse yang Segi Collage tu buat..aku tau pun sbb tgk VLOG Nisa Menaip ni la.. hahaha...help alot laaa..tapi dia cakap..thats only u know about current issue? aku pun cakap. yeahh. i dont like it lahh. hahaha. lantak lahh..last skali dia tanya pasal Sports...dia tanya ape pandangan aku pasal sukan dkat malaysia ni.. tapi dalam BM laa.aku x tau aku x tau!! aku cakap.. sy x suka sangat sukan ni. hahahaa.. x mampu nak bagi pendapat. sbb da lame x baca paper...even bola sepak pun aku x amek tau pasal diorang. ahhhh..susah tol soalan dia..rela aku kena nyanyi camtu. kih3...tapi soalan tiap orang berbeza...

Ni jelahh yang aku dapat share..ni pun da panjang dah ni. hahaha...Cuma nak bagi tips skit la.. kalau korang nak pergi temuduga KPLSPM ni..what u need is to be confident! confident with wadever your point! even salah ke..ape kisah! janji kita cakap. kita berani menyampaikan ape yang kita tau dkat dia..and at least dia dengar la ape yang kita cakap..pada kita diam seribu bahasa..! i just wish that i was the chosen one for the interview.. PLEEAAASEEE. korang doakanlah kejayaan aku yee! aku x nak pk panjang. nak jadi cikgu ckup lah! then, mesti ada part time workss! HEHE. ok bye.. entry panjang bukan bermakna novel. hanya sekadar perkongsian . wahahaha...

AFTER INTERVIEW..CAMWHORE JAP
p/s : sebenarnya banyak lagi..tapi..malas ahh..bukan korang baca pon :(

50 comments:

Cik Puan Kocik said...

panjang lebar entry awak ... gigih betul menaip! tapi nice entry beb

elyna said...

sg nakal XD

elyna said...

sg nakal XD

najwa nano said...

susahnya soklan yang awak dapat.sy temuduga tesl jugak.they just asked me the simple questions.im well prepared with the current issues tp x tanya pon.gud luck syed!!

@taufiqhelios said...

nyampah!!! panjang gile...

Farhan AJ said...

hahaha..aku terasa nak lempang ko jugak.. XD

btw good la ko leh jawab sume dia tanya...hope ko dapat :D

Relevan said...

Semoga berjaya menjadi pendidik yerk..

Ked said...

wahaahaha..
aku knl logo skolah tu!!!

Anonymous said...

hebatnyewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

Anonymous said...

coiyy.. anda mahu jadi cikgu kah..
ahahahah...

p/s; budak mrsm mmg trok.. weeee~~

man yusoef said...

sila bangga, aku baca sampai habis ok...HAHAHA...

tp tengok dari cara ko jawab tu, aku rasa percentage ko nak dapat mungkin ada, because I can see your confident there...sometimes, in group discussion, lecturer will give extra mark those who start the discussion..aku nak speaking gak, walaupon ke laut...hahaha

tp tak tau la student la, as ko tak cerita camne student la jawab...huhu

gud luck beb. aku doakan ko supaya dtp jadi cikgu

Nabilla Nasir said...

gigih saye membaca mspai habis. haha. Mengikut ape yg dibaca saye rase insyaAllah ade peluang la. Thanks kongsi. sgt berguna utk kiteorg =)))

Nialicious said...

best laa. tulis lah lagiii :]

Anonymous said...

adesss....aku speaking ni lemah skit wahaha....

DIDIDAA said...

dari awal sampei habehh aku bace entry kauu nie , terer terer dan agak lucu :D btw , doa dapat lahh kan , mogamoga aminn :)

puteri ain said...

semoga berjaya :)

Cik Aina said...

Good luck ! Cik Aina lgsong xkna tnya psl isu smasa pdhal dah plan idea dlm otak neh . Grr ~ Jom bca entry temuduga KPLSPM Cik Aina pulakk , siap kna nyanyi lagi taww . Heeee :D

http://cokladd.blogspot.com/2011/04/my-1st-interview.html

Along Usop said...

ko memang.. dok kat umah besokan jerawat je keje.. mane nak amek tau sagat pasal isu semasa..

wakakakakakakakak.. =p

*der.. aku dah pesan aritu kan soh gledah isu pendidikan.. chett!!!=.=

Ecah Shafiee said...

gudluck syed..ade rezki, ade lah tu.btw, nice sharing..

Cik Kentang said...

saya takot ... interview sy rabu ni ... takut =.=

ilyia syafira said...

confirm dapat la ni . believe in me . :D

kire kenangan kekura pun hebad gak la kan . ngahahaa . sbb nye , pergi tanpa rela !
dah la tak bawak gambar, pensel utk amek exam pon takde ,
tak prepare pape pun .
sian ayah berkejar balik ruma amek gambar kekura . kihkih . :D

sure confirm dapat la ni . :P

AfiQ said...

panjaaaaaaaaang nye!!!! huhuhuh... dan2 la ko cam whore dlm bilik aku! huhuh...da la bersepah! huhuh

akufakhrul said...

eprghhh!! berpinau terus mata aku! hahahah.pnjg gler! tp xpe..berdasarkn ats pemerhatian aku tu..insyaAllah..ko berjaya..buleh pnye bro.. :D

Cik Kentang said...

saudara pemilik blog , tumpang tanya ,, err . saudara buat resume tak? adehh ,,

nur said...

mak aiii.. ppppaaaaaaaaaaaaaaaanjjjjjjjjjjaaaaaaaaaaaaaangnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeee..

SyedGraphix Dot Com said...

@Syaira Kayy resume yg camne eh??

IraManap said...

hye...taniah sbb dpt g temuduga..klu tgok entry awk ni sye ase awk boleh dpt la..insyallah..gud luck..

eyjalukman said...

SG , amek course ap ?
goodluck ;)

alyana hamdan said...

hahaha..giler lahhh..
sume bnde dia tak amek tahu..
duduk uma dok melayan blog n sb jek ea..??
:P
hehehe...
okey akhirnya berjaya baca dr awal hingga akhir..
:P

ilanilyana said...

male candidates normally got bigger chances to be a teacher. wish u good luck ok ;)

Invisible Me said...

entry yg panjang tp tetap baca sampai habis sebab i don't get pengalaman yg sama.
teringin beno nk dpt interview tp xdpt.
all the best. moga dpt.

Fyqa said...

err.susahh..huhu

all the best :)

aliza zeke said...

x kirelah mane2 interview tuu mmg kena confident..lantaklah walaupun salah..kite wat dekkk jer..haha

papepun moga berjaya menjadi seorang pendidik :)

Ameera.Alias said...

gudluck...kak dulu kantoi kes tak konfident la taim individual intebiu tu...gugup ja...nebes...first taim intebiu kan...hehe

Unknown said...

awww syed dapat course ape ? tesl ke ? wahhh bukan main confident ye taip entry :P

Noraien said...

waaaahhh,confident nyer adik Syed nie jawab..hhahaaa

good luck..insyaALLAH dapat.. :)

Unknown said...

kena yakin....kwn ak ckp....kita kena yakin dengan jawapan kita..baru org akan percyaa...waahahhaha...inshaAllah, ad rezeki dapat la 2..

Eija Hassan said...

msti cuak gila masa interview kan?haha

I.Z.A.H said...

heheh .. uke laa tu ... at least dpt gak twrn tmuduga ney ... kite ney .. xlepas~ hahaha

Sunah Sakura said...

entri panjang gini memang kena gigih!!! hahahaha~

hahazirahas said...

panjg yg amat.. mmg ak mls bce pong. huhuks~ soryyy..

fatinazhar said...

good luck wehh.semoga dapat jadi seorang guru ok.

Solihin Zubir said...

ahaha.. kalau ada cikgu yg dressup mcm tu, mmg cool la.. hehehe..

Cik Kentang said...

@SyedGraphiX

mcm borang psl diri kita . so mknenye tak yah xper la ye resume tu??

Anonymous said...

lorh bakal cikgu k??gudluck..=)..

iza said...

Assalam....sy pn clon tmduga kplspm...course tesl gk..bsok intrvw sy...thnx 4 diz in4mtion...sy bc smpi abs...bmkna sgt wt sy...thnx,k..!!
:)

Anonymous said...

wow, nak jadi cikgu ke?
sama la mcm aku hehhe..
tp aku bru berangan2 je...
aku nak abis kan dip aku lg staun then nk apply upsi (motif aku cte? KAN?)
btw, nice entry syed :)

Far8 budak baik said...

hahaha tahu pun..entry pnjg sgt..
x habis bace pun hahaha..
=)sempoi je kau

Unknown said...

:) waaahh..suka entry ny.. im on my way utk tmudga ny jgak.. and ur entry byak mbantu mnaikkan smngat.. haha! thanks anyway :D pray for me

SyedGraphix Dot Com said...

@annees nabeeyla Goodluck and all the best! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...