Saturday, January 22, 2011

Muhasabah Diri Saya Sebelum tido!

Entry malam nih.. aku nak muhasabah-kan diri aku.. yelah kan, korang kan blaja pendidikan islam, syariah islamiah , pendidikan quran dan as-sunnah , tasawwur, bahasa arab.. so, semua da tau apa itu muhasabah diri kan?? hehe. so, aku pun malas laa nak menterjemahkan apekah itu muhasabah diri.. cuma, aku bg definisi pendek die la.. muhasabah diri ni ialah..merenung sejenak..apa yg kita buat spanjang ari...banyak baik ke.. buruk ke.. hmmm... Act, muhasabah diri membantu kita untuk meningkatkan lagi ibadah kita atau memperbaiki segala kesilapan kita kepada Allah S.W.T..

Hari semalam, (sekarang da pkul 3 da la) aku bangun pukul 5.30 pagi.. lpastu, aku tido plak pukul 7 pagi lpas smyang semua.. n then, aku bangun pukul 12.50 tengah hari. huaa..pastu2..aku kna amek barang dekat tempat niaga mak aku, sampai rumah dalam pukul err...pukul 1.10.. mandi2 semua.. n, ready to MASJID utk menunaikan solat jumaat..Alhamdulillah, smalam aku smpai awal ke masjid.. sempat dengar khutbah..*tp x ingat tajuk ape.. hmm* ..Lepas selesai solat jumaat.. ak baca doa sendiri. tak tunggu imam plak. hehe.. Selesai baca doa, terus cabutt...lpastu..smpai dkat tmpat letak kastu/slipar/sandal..aku pun mencari-cari lah dimana kasut aku...u know what? kasut aku hilang lahh! arghh, aku saja malas nak ltak kat tmpat ltak kasut.. tp, hilang plak..GRRR. srius doe bengang kot time tu -.-".  Kasut Dr.Cardin tu lebih kurang camni la

tp, bukanla mcam ni. yg model ak x jumpe plak. hehe
ok, lpas tu.... aku cari-cari sandal aku nihh.. x jmpe jgak.. ape lagi.. aku da rembat selipar org. huaa.. korang rase dosa x? bila org yg dianiaya ambil plak hak org laen?? *aku pun x tau* .dah la selipar yg aku amek tu selipar yang ada jual kat pasar malam tu..macam ni..

yang ni mmg sbijik. hahha
arghh.. i wonder la.. ape la diorang ni..gi masjid untuk sembahyang ke atau untuk curi-curi? ya Allah. tolong setting balek niat-niat korang yep!. Awal betul korang lakukan kerja yg x bfaedah camni.. aku kuar pun x de la lambat sangat. tp, ilang jugak.. pencuri professional kot ko ni.x pe. aku faham! -.-"

Lepas balik dari sembahyang jumaat.. ape lg... aku terus on lappy lahh.. blogging-blogging.. layan meebo.. facebooking.. oh ya! cuma aku x gaming je arini. hehe. pastu, dalam pukul 5.30  gitu.. mak aku suh pi kedai, aku pun gi la.. naik je dekat bukit area rumah aku tu..ade plak budak-budak kaki x sampai naik moto...habis langgar kete aku..! dah la bawak moto x pandang depan...laen kali bawak moto pandang la depan wehh.. da la kaki kau x sampai nak bawak moto...ade hati plak da nak bwakk...nasib baek ko x jadi camni





dan nasib baik kete aku x dek ape2! dan , lagi satu! nasib baek aku x dpat kejar kau! kalau x.. mmg aku pi jumpa mak ayah kau laa..haishh...lepas kejadian ngekk tu.. aku bgtau mak aku.. mak aku tanye knp x amek nombo plat.. aah ea. ak pun lupe la plak nak amek. ishh..

ok sudah! aku nak muhasabah diri aku sendirian plak ... cukuplah aku buat dosa curi selipar org tuh. haha. x nak dosa laen da.. tu blom campur dosa mngadap laptop ni.. macam2 mende nampak.. dgn blogger-blogger x ttup aurat lg.. haihh .*zina mata* skaligus mdatangkan dosa jgak tu . hehe. so, jom kite muhasabah diri sama-sama ! dalam usaha meningkatkan ibadah kpd Allah dan membetulkan kesilapan kita =)

p/s : belajar dari kesilapan yg dilakukan..kerana ianya mengajar kita erti kesabaran 
slamat malam!

14 comments:

Amiey White said...

Dekat temerloh ke accident tu?

takut~!!!

Farhah Zaidah said...

selamat malam..eh2..dah pagi... =)

SyedGraphiX said...

amiey : ehh, x de la.. tu google je. huhu

SyedGraphiX said...

farhah : hahaa.so, gi la tido :P

aNnE said...

jangan amek kasut org..hahaha;p

pergi tido sebelom kena isom..hahaha

SyedGraphiX said...

anne : amek kasut org bila org amek kasut kita la. haha :P

khalidahmacambaguss~O_o said...

ni akibat dari amik slipar orang la nih eh? taubat2... tak pe, nti beli slipar baru len ek...mintak kat mak

SyedGraphiX said...

khalidah : tu laa.. da tpakse amek.. sbb org amek kite punye . hahha XD

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam ... Kami Datang Ziarah Blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

baru ajerrr slipar aku ke rembat.... lahabau tul lahhh .... time sembahyang jumaat plak tu

SyedGraphiX said...

esss...kite punye nasib same je. huu~ sdeyh2. haha

mofaizmz said...

klu ko dpt budak tu ko jgn bantai dia plak.. ko bantai sapa yg kasi budak tu nek moto..

p/s: pi masjid xyah pakai selipar/kasut mahal2.. pakai pasar mlm sudah.. tu pun ada yg beralih..

mimie said...

dlm 1 hari mcm2 hal ko neh.lawa slipar dr cardin. i loike!

SyedGraphiX said...

haha. tau x pe. musibah2, :P
i pun like. XD

zubir othman said...

ada hikmah tuh apa yang berlaku...hehehee....

salam perkenalan

jom lwati blog saya n jd salah 1 blogger dlm bloglist saya

http://zubir5588.blogspot.com/2011/01/jom-join-my-new-friend-of-blogger.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...