Saturday, March 12, 2011

Blog Review Assignment 2 Oleh Jejaka Terhangat


Assalamualaikum.. entry kali ni..aku nak join segmen blog review assignment by Jejaka Terhangat . So, as an assignment, aku dah ditugaskan untuk membuat simple review tentang blog yang telah di tetapkan oleh JT(jejaka terhangat aa tu) .Sebelum ni blog aku telah berjaya menjadi bahan eksperimen JT utk di review..Kali ni plak blog BBF aku ( best blogger fren) yang terpilih..jom, kita mula!..


Kat atas ni adalah header tuan punya blog, Mohamad Farhan dari tintadaripenaku.blogspot.com
i need to give 2 points ape yang best psal blog si farhan ni.. ok, this is my view ;

1st : aku suka dengan entry dia...entry dia x membosankan.. sebab tidak memfokuskan kepada satu satu topik..ada masa cerita psal diari harian dia.. ada masa cerita psal fakta menarik.. ada masa jugak cerita pasal senario remaja masa kini. yeah, aku suka entry dia.. pelbagai genre! =)

2nd : Blog tiada lagu. ye, x ambil masa untuk load..tidak sakit telinga...then, blog dia sering bertukar header. yaa. aku sukakan setiap mende yang baru.. *ada kaitan? pon boleyy.* 

Cukup 2 point..sekarang aku nak bagi point2 yang membina untuk farhan.. Even blog aku sendiri pon hancus mancus..suka2 je ekk aku nak kasi komen kat blog org T___T..

TEMPLATE

Template ko sama dengan aku.. hitam...hitam bagi aku satu kaler yang universal.. dimana satu kaler yang boleh dimasukkan dengan apa jenis kaler skalipun...so, apa yang aku nak sampaikan kat sini.. apa yang aku dapat lihat, warna kat dalam blog ko yang menyerlah..cuma hijau , kuning dan putih...bukan nak kata combination yg x sesuai utk blog.. tapi, kalau boleh cuba perbanyakkan warna... warna kadang2 mampu memberi mood kepada pembaca. <-- ini fakta.. 

Part header tu plak, kalau bleh, jangan hanya menggunakan satu warna sahaja.. apa yang aku lihat.. setiap header ko mesti ada hijau.. oh! bukan tidak sesuaii. cuma, kalau boleh part2 tertentu seperti tagline boleh tukarkan kepada warna yang lebih menyerlah... warna hijau ada banyakkan?? so, ko bleh try guna hijau lainn seperti contoh lime green... n, banyak lagi lahh. try explore ehh.

Then, move to sidebar.. sidebar aku x nak tegur banyak disebabkan sidebar aku pun macam x lawa je kot. haha. tapi aku nak ckap psal background sidebar...kalo ko perasan.. warna yg ko gunakan utk sidebar tu macam x berapa ssuai.. sbb dia nmpak seolah2 tenggelam. cuba naikkan sidebar background tu dgn warna lain yg lebih menyerlah.. dan 1 lagi, boleh try buat trademark sndiri dkat sidebar tu.. sbb aku da ada jumpe blog yang menggunakan bulu ayam as trademark blog dia.. so, find your own identity ok farhan? :')

POST

Pasal post plak aku x nak cakap banyak..sbb, aku punya post pun bkan nye best sngt pon.. cuma sedikit teguran.. ko kan suka post panjang2. hehe. so, apa kata kalau kita selangi post yang panjang2 tu dengan beberapa gambar? at least x de la pembaca pening scroll dari atas smpai bawah nmpak tulisan je.. part penggunaan bahasa sms or whatsoever aku mmg x kisah. sbb, bagi aku penulisan yang aku minat adalah sempoi . so, bahasa SMS pun x kisah la kan.. tapi , INGAT! : blog yang menggunakan bahasa OFFICIAL / bahasa melayu aku rasa peluang dia lebih tinggi untuk muncul dkat google.. atau erti kata lain salah satu teknik SEO lah jugak kan...

sekian..itu sahaja yang aku nak tegur.. maaf andai terguris hati atau papejelah ttg teguran dari seorang manusia yg x sempurna nih...smoga lebih baik pd masa yg akan dtg. thx! =')

kalau korang nak join, click SINI
MANGSA DI REVIEW : FARHAN [click here]


16 comments:

hawiz said...

review jangan tak review...nice blog bro...wat kn aku ley??hihii

Siti Safiyyah said...

terbaikkkk..hehe, aku sebenarnye nak cakap dah blog dia cam blog ko..tapi ko dah kate sendiri..ehem ;p


psstt : SS ada cara utk hilangkan gemuruh anda!

Bintang Biru. said...

wah wah. panjang berjela kau review. heheheh

SyedGraphix Dot Com said...

@hawiz hohoho.. boleh je.. rase mcm nak buat segmen plak XD

SyedGraphix Dot Com said...

@Siti Safiyyah hahaha. dan dan je :P

Zeanne said...

best ni kena review..hehe

makin cantik header syed ni..hahasss :)

Faizal n Fashitah said...

BFF ko tu jenis Mat Hijau kot..ehehehe

Solihin Zubir said...

pergh! dh pandai wat review.. heheh..
kaler kt blog aku plk cena? myakitkan mata n hati x? heheh..

cik fikaa said...

wow !! best nye dpt review di belog syed !!!

a'ah sama jea belog korg . de iras2 . .hhehehehe .

Unknown said...

rajinnya review blog...good..;)

Unknown said...

aku punye ringkas je SG. ko punye panjang berjela jela. HAHA.

Shiqin Sunshine said...

Review sampai hujung dunia.....heheheh

Fuza Marquis said...

heyya!
I minta izin letak link u kat blog I

Unknown said...

woah..panjang lebar penerangan.nampaknya ko pon dah bleh review blog dengan baik..=)

papepon, asaimen diterima..jgn lupa tgk keputusannya nanti..=)

Farhan AJ said...

adeh..macam mak aku berleter da...haha...papepun,thanks review blog aku..haha

Woofer Storm said...

tak fhm sngt pasal seo2 ni bro..heheee
tapi nice bnda ni..heee

follow^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...