Sunday, March 6, 2011

TUTORIAL : Pasang Sitemap Pada Blog


Assalamualaikum, harini aku takde ape sangat la nak cakap. haha. cuma aku nak ajar korang macamane nak letak sitemap di blog korang.. sebelum tu..apa itu SITEMAP? korang tau x ape tu sitemap? actually.. dari pandangan peribadi aku yang x brape reti sangat SEO ni.. SITEMAP adalah satu page atau struktur pada blog yang akan memudahkan pembaca atau visitor mencari maklumat di blog korang. Sebab apa aku cakap memudahkan?? Sebab semua post akan dipaparkan di SITEMAP di bawah label2 yang korang dah labelkan. sebagai contoh, visitor nak mencari maklumat pasal "Design" so, visitor cuma perlu mencari post dibawah label "Design" di dalam sitemap. tidak perlu lagi nak tekan older post dan cari sampai dapat. leceh..

Selain itu, sitemap ni juga memudahkan laluan search engine atau enjin carian untuk crawl atau melawat page sesebuah blog.Disamping ianya berguna untuk meningkatkan SEO sesebuah blog. Kalau korang nampak.. aku letakkan Sitemap aku dekat atas menu bar tu... atas header


CARA PASANG SITEMAP

Dalam banyak2 tutorial yang aku jumpa.. tutorial daripada Abu Farhan yang terbaik setakat ini..Sebab sbelum ni aku slalu la terkandas dalam buat sitemap ni. hahaa. akhirnya.. aku jmpe jugak script yang mudah bagi aku..

LANGKAH-LANGKAH



COPY code di atas..

- Buat satu post atau entri baru dalam mode HTML.

- Namakan POST anda dengan nama Sitemap , Isi kandungan atau apa2 sahaja yg korang rasa sesuai dan berkenan..

- CTRL + F dan taip www.abufarhan.co.cc , Kalau korang dah jumpa..tukarkan URL tersebut dengan URL blog anda sendiri.

Note : Pastikan anda set tarikh post untuk sitemap sebelum atau di awal2 entri pertama yang korang tulis di blog korang.Letakkannya di bawah kategori atau label yang korang dah label tu tadi. macam aku , aku labelkan di bawah nama "Sitemap" .Kalau x, jadi macam aku tadi..terpublish sebelum set date. haha


Jelas x?? kalau kurang jelas boleh dropkan comment dan bertanya. okbai ;)

33 comments:

Anonymous said...

bagus2.. tutorial yang simple dan senang nak paham.. good job bro

shahsyaz said...

x reti nk buat r bro...

@taufiqhelios said...

xpaham..bat entry? bukan add widget or page eea?

myvitrd said...

pernah cari juga macam mana nak buat..tapi tak jumpa..tq2 share script ni

man yusoef said...

tak paham ngek...isi kandungan?? apekah....nak tulis..ko ni nak ngajor tak habs...hahaha kan dah kena bebel dgn aku

Unknown said...

wahh..aku dah buat...dah jadi...:P

http://www.darxniq.com/2010/09/sitemap.html

My MiRa said...

waaaaaaaaaaaaaaaaa terima kasih..mahu cuba la malam ni ehehe

Nur Hanani said...

x paham le..

Entri Terkini: Redmummy Top Commentors This Week.

Nur Hanani said...

Dah cuba..dapat dah buat sitemap..TQ:)
Jom tengok sini:

http://ha-na-ni.blogspot.com/p/sitemap.html

.::: Princess MOMOY :::. said...

salam

x faham la bro
tak clear laa tutorial u ni bro

Buat satu post atau entri baru dalam mode HTML------buat entry dalam mode html? mcm mana tu? dalam html ? bukan widget? atau page baru?

.::: Princess MOMOY :::. said...

salam

x faham la bro
tak clear laa tutorial u ni bro

Buat satu post atau entri baru dalam mode HTML------buat entry dalam mode html? mcm mana tu? dalam html ? bukan widget?

SyedGraphix Dot Com said...

@.::: Princess MOMOY :::. cik momoy boleh x cuba dulu? kan sy da nyatakan diatas.. mula2 buat NEW POST means new entry. bukan ad gadget atau widget. then, paste kan code yg sy bagi dkat atas dkat HTML MODE DEKAT NEW POST.. label kan dgn nama 'sitemap' nama entry tu jugak sitemap. dan jugak bukak POST OPTION dan undurkan date dia kepada DATE yg lama.. jelas x?

SyedGraphix Dot Com said...

@.::: Princess MOMOY :::. Lepas da selesai publish entry tu.. Cik Momoi boleh letakkan di MENU BAR seperti sy di atas..

trigyy said...

menarik

.::: Princess MOMOY :::. said...

maksud nya buat entry 2x?
satu label sitemap berserta entry sitemap
dan satu lagi entry asal?
double la setiap entry , macam tu ke bro?
nak buat tapi tak faham

Comelnya HEMPEDU ULAR"
Dia kata saya cantik TAPI saya..."

syafiqsulaiman said...

aku tgh buat ni... tunggu jap..
aku nak buat..

SyedGraphix Dot Com said...

@.::: Princess MOMOY :::. bukan la momoy.. just satu entry..pastu bagi nama entry tu as a "SITEMAP" then paste kod tu dkat tempat tulis entry tu.. dan bagi label dkat bwah tu sbagai "SITEMAP" and, letak kat menu bar

Siti Safiyyah said...

tak jelas la cikgu..jelaskan lagi boleh? ;p bagus2 mmg aku nak cari tutorial ni pon..pandai ko bace fikiran aku..hahaha


pssstt : Keputusan PRK N27 dan N28

syafiqsulaiman said...

bro..
aku pon ade prob skit..
dah buat mcm bro cakap..
dah siap entri..
dah tukar date pon..
dah publish..
tp ble nak edit balik..
cari abufarhan tak keluar plak..
nape ek??

SyedGraphix Dot Com said...

@syafiqsulaiman ehhh, kna tukar dlu kod tu before publish..perasan x dkat kod tu ade www.abufarhan.co.cc tu.. just gantikan dgn ur URL blog

Unknown said...

syed tq.. Eb ingt pon nk buat jgk sitemap satu ari nanti.. Thank geng

syafiqsulaiman said...

syed..
ok dah siap..

tapi macam mane nak letak dkt sebelah pages @ menu bar??

sebab ni entri biase..

SyedGraphix Dot Com said...

@syafiqsulaiman ohhh..yg tu linkkan dkat menu bar tu dgn link entry sitemap tu td. contoh,

http://www.syedgraphix.com/search/label/Sitemap#

just gantikan je dgn url entry ko tu

HazHand said...

wah!!! bagus la,ko bg ajaran!! hahaha,dah lame dah aku letak menatang nih!! hahah,macam isi kandungan kan!! dem3!!!!

3rd last post ni!! KOMEN LA KAT SINI PULAK!! HAHAH grrr....

HazHand said...

eh,aku dah komen ke blom hah?


3rd last post ni!! KOMEN LA KAT SINI PULAK!! HAHAH grrr....

.::: Princess MOMOY :::. said...

bro momoy pun ader prob sama ngan shafiq sulaiman tu
bila dah buat entry baru
so akan publish mcm entry yang lain
tak dapat nak pindah gi sebelah menu la bro

.::: Princess MOMOY :::. said...

bro ramai yg tak faham
boleh edit balik tutorial nih

SyedGraphix Dot Com said...

@.::: Princess MOMOY :::. sy ajar ni cara2 untuk buat sitemap..bukan cara2 untuk letak dkat menu bar momoy. haha.. mksudnya kat sini, macam dkat blog momoy tu kan ade 'home' punya tab.. so, momy kena tmbah lagi satu tab untuk 'SITEMAP'

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih
kembara ziarah maya”

waargghhhh aku buat tak jadi pun... macam mana ni try dah try dahhh...

sitemap ni aku bubuh jadi besar sangat tak leh kecikkan kerr

mimimemo said...

xmampu buat:( da try jadi cam entry bese jek..hermm

Muhammad said...

dasyat la..senang gler...huhu

irwanmiswan said...

tengkiu bro...sekarang blog aku dah ade sitemap huhuhu

fyza said...

dah cuba wat.. tpi tak berjaya.. migrain otak..hu3 please explain

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...