Saturday, March 5, 2011

TUTORIAL : Letak HTML Code di Scrolling Box Anda

Assalamualaikum kepada semua pengunjung. .Selamat pagi ye.. Bila belek-belek blog usang aku ni.. ohh..baru aku perasan! da lame gila x buat tutorial. hahaha. yelaa, aku kan x suka sangat tutorial2 nihh.. so, malas laa nak buat. huhuhu.. tapi x pe. arini aku nak ajar korang perkara yg senang + simple je .. Mende ni mcm perkara wajib la yang korang kena dan harus tau kalau nak buat tutorial ke ape..sbb korang mne boleh paste kod suke2 hati kan?..

So, korang tau x ape TEXT AREA ni?? Actually text area ni kalau dalam bahasa melayu.. kawasan untuk letakkan tulisan. haha* <--macam org x tau je.. text area ni membantu korang kalau korang nak paste kan HTML code dekat blog/web page. Istillah lain..ada juga orang panggil sebagai Scrolling text box la.. ada juga yang panggil scrolling box aje.. macam2 la orang panggil. tapi, tu orang..biarkan. aku nak panggil TEXT AREA jugak! . haha..sebab nama dia macam best je dan x panjang plus senang ingat..contoh TEXT AREA yang aku gunakan dalam bog aku adalah macam ni ,




nampak kan? dekat tempat banner tu... tapi, yg COPY CODE tu aku pakai spoiler. yang tu abaikan.. just fokus dulu dekat text area ni.. nampak x contoh kat atas? . haa. tu la die text area...Tanpa melengahkan masa, jom kita belajar camne nak buat.. jomm jomm..


Korang nampak kod kat atas tu? korang copy je kod tu dekat blog..and then, just gantikan "kata-kata anda disini" kepada ape yang korang nak dia appear kat situ.. senang je kan? oh ye! yang rows dengan cols tu actually ialah TEXT yang korang nak dia APPEAR dkat situ.. lagi besar korang set kan die punye ROWS dgn COLS. lagi besar la text area yg korang dapat.. 1 PAGE BLOG pun dia boleh penuh tau!

dah tau kenapa aku bagi nama text area? sbb code mula2 dia start dengan text area! hahahaa. sebenarnya kalo korang xnak tulis rows="4' cols="20" pun x pe, tapi dia jadi default text area la...Senang kan? haaa. akhir kata daripada aku.. SELAMAT MENCUBA! =)

Korang, Closing tag tu.. korang kena letak la.. lepas dah habis tulis tu.pastikan ade <./textarea> aku x boleh nak letakkan dekat box. sebab die bertindih.

7 comments:

Unknown said...

ape ko merepek nih??hahhaha...

Unknown said...

ape ko merepek nih??hahahhaa..

larikkkkkkkk..

SyedGraphix Dot Com said...

@darxniq ntah.. ak pandai ngat buat tutorial. adess. try aje la... hahaha

HazHand said...

wah!! pndai jugak abg ni bg tutorial!! hahah
aku dah pnink dh kalau bab2 html nh..hahah
nice3!!

SyedGraphix Dot Com said...

@HazHand aku pon pening jgak sbnarnye. hahaa. tp aku try je. ntah org paham ke x

Fazreen said...

Sila belajar penggunaan html yang betul..

sila belajar css juga kalau nak tau knp guna textarea....
hrp membantu..:)

.::: Princess MOMOY :::. said...

macam tak lengkap jer
nak copy paste mana nih?
kat add widget ker apa?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...